BSN MyRinggit-i Banjir : Pembiayaan Tanpa Faedah Sehingga RM10,000
BSN MyRinggit-i Banjir atau Pembiayaan Peribadi MyRinggit-i Banjir BSN ialah pembiayaan peribadi bertujuan untuk mengurangkan beban kewangan yang ditanggung oleh mangsa-mangsa banjir.
Jumlah pembiayaan peribadi tanpa faedah khas untuk mangsa banjir, BSN MyRinggit-i Banjir ditingkatkan kepada sehingga RM10,000 berbanding RM5,000 sebelum ini, susulan kenyataan terkini kerajaan.
Selain itu, terdapat juga Bantuan Banjir Untuk Mangsa Yang Terlibat Sehingga RM 61,000 Sebulan.
Isi Kandungan
APAKAH BSN MyRinggit-i Banjir?
Kemudahan BSN MyRinggit-i Banjir ini meupakan pembiayaan peribadi yang bertujuan mengurangkan beban kewangan yang ditanggung oleh mangsa-mangsa banjir.
BSN MyRinggit-i Banjir menawarkan kadar kosong peratus untuk tempoh pembiayaan 3.5 tahun termasuk moratorium 6 bulan pertama ke atas pembayaran ansuran bulanan buat mangsa-mangsa banjir di seluruh negara.
APAKAH SYARAT KELAYAKAN BSN MyRinggit-i Banjir?
- Warganegara Malaysia;
- Tinggal di lokasi yang disahkan terjejas (berdasarkan pengesahan oleh Pegawai Daerah/ JKKK/ Laporan Polis);
- Bukan seorang yang muflis;
- Hanya satu (1) permohonan sahaja daripada satu isi rumah;
BILAKAH TARIKH PERMOHONAN BSN MyRinggit-i Banjir DIBUKA?
Permohonan akan dibuka mulai 27 Disember 2021.
Mangsa-mangsa terjejas banjir boleh memohon dengan melengkapkan dokumen secara atas talian mulai tarikh yang dinyatakan.
BAGAIMANAKAH CARA MEMBUAT PERMOHONAN?
- Untuk memohon, mangsa banjir boleh melengkapkan borang secara dalam talian (online) melalui laman web rasmi BSN atau terus ke laman web bsn-myringgit-i-banjir.
- Borang permohonan secara atas talian boleh didapati disini : Borang Permohonan BSN-MyRinggit-i Banjir
- Bagi pemohon yang mempunyai masalah atau tidak mempunyai akses untuk ke laman web berkenaan, sila kunjungi cawangan BSN berdekatan bagi membuat permohonan secara manual.
APAKAH DOKUMEN-DOKUMEN YANG DIPERLUKAN?
Dokumen yang diperlukan semasa permohonan adalah seperti berikut:
- Salinan Kad Pengenalan/IC;
- Salinan bil elektrik rumah yang terjejas;
- Surat pengesahan daripada Pegawai Daerah/JKKK/laporan polis berkenaan rumah yang terjejas;
SEMAKAN STATUS PERMOHONAN :
Pihak BSN akan memaklumkan status permohonan melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh
permohonan dilakukan.
Pemohon juga boleh menyemak status permohonan dari semasa ke semasa melalui pautan BSN.
MAKLUMAT LANJUT:
Untuk maklumat lanjut sila layari:
- Laman sesawang Bank Simpanan Nasional (BSN);
- Pusat Perhubungan Pelanggan BSN melalui talian 1300-88-1900.
Akhir kata, semoga perkongsian ini sedikit sebanyak membantu meringankan beban mereka yang terjejas disebabkan banjir. Semoga dipermudahkan urusan kita semua.