Akaun CDS: Central Depository System Tahun 2024
Berikut dikongsikan mengenai akaun CDS di Malaysia untuk rujukan utama anda semua di luar sana.
Isi Kandungan
Apa Itu CDS?
CDS ialah akronim untuk “Sistem Depositori Pusat”. Oleh itu, akaun CDS ialah akaun Sistem Depositori Pusat.
Sistem Depositori Pusat ialah sistem yang dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai Malaysian Central Depository Sdn Bhd), iaitu anak syarikat milik penuh Bursa Malaysia Berhad.
Pelabur yang ingin berdagang dalam sekuriti yang disenaraikan di Bursa Malaysia mesti membuka akaun Sistem Depositori Pusat dengan Authorised Depository Agents (ADAs), iaitu syarikat broker saham.
Sekuriti yang dibeli akan dikreditkan ke dalam akaun Sistem Depositori Pusat yang telah dibuka oleh pelabur. Begitu juga untuk sekuriti yang dijual, sekuriti ini akan didebitkan daripada akaun Sistem Depositori Pusat.
Pelabur boleh menggunakan Sistem Depositori Pusat untuk memindahkan sekuriti dari satu akaun Sistem Depositori Pusat ke akaun lain, dengan syarat pemindahan adalah mengikut sebab yang diluluskan oleh Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd.
Urus niaga lain yang boleh dilakukan oleh pendeposit melalui Sistem Depositori Pusat adalah
- mendaftar maklumat akaun bank,
- pengemaskinian butir-butir akaun,
- pengaktifan semula akaun Sistem Depositori Pusat yang tidak aktif,
- deposit sijil saham,
- pengeluaran saham syarikat yang dinyahsenarai, dan
- penutupan akaun Sistem Depositori Pusat.
Borang CDS
Borang CDS untuk transaksi berikut tersedia untuk dimuat turun di bawah.
Borang mesti dilengkapkan sebelum diserahkan kepada Authorised Depository Agents (ADAs), iaitu syarikat broker saham.
Pendeposit mesti melengkapkan borang yang berkaitan dengan memasukkan maklumat yang diperlukan sebelum mencetak.
Bagi akaun baharu, borang Permohonan Pembukaan Akaun hendaklah diserahkan kepada syarikat broker saham di mana pendeposit berhasrat untuk membuka akaun Sistem Depositori Pusat.
Untuk urus niaga lain, pendeposit dikehendaki menyerahkan borang kepada syarikat broker saham di mana akaun Sistem Depositori Pusat diselenggarakan.
Pendeposit dinasihatkan supaya membaca arahan yang dicetak pada muka surat terakhir borang dengan teliti sebelum mengisi borang.
Penyata Dan Notis CDS Elektronik (ePenyata)
ePenyata merujuk kepada perkhidmatan baharu daripada Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd (Bursa Depository) yang membolehkan pemegang akaun Sistem Depositori Pusat menerima penyata akaun Sistem Depositori Pusat, notis CDS dan sebarang komunikasi lain daripada Bursa Depository secara elektronik melalui e-mel dan bukannya salinan cetak dokumen ini yang dihantar menggunakan surat biasa.
Dengan ePenyata, pendeposit boleh menikmati faedah-faedah seperti berikut:
- Untuk menerima penyata dan notis CDS dengan cekap dan tepat pada masanya tanpa kos tambahan.
- Untuk menerima kenyataan dan notis CDS terus ke e-mel peribadi anda.
- Minimumkan risiko tidak menerima penyata dan notis CDS anda.
- Kurang menyusahkan untuk menyimpan kenyataan hardcopy berbanding softcopy.
Anda boleh mendaftar untuk ePenyata dengan memberikan alamat e-mel anda melalui Aplikasi Mudah Alih Bursa Anywhere atau melalui Authorised Depository Agents (ADAs) anda, iaitu pejabat broker saham di mana akaun Sistem Depositori Pusat anda diselenggara, atau melalui laman web Bursa Malaysia Berhad.
Apabila mendaftar untuk ePenyata dengan memberikan alamat e-mel anda dalam talian melalui Aplikasi Mudah Alih Bursa Anywhere atau laman web Bursa Malaysia Berhad, anda perlu memasukkan frasa kata laluan unik anda yang akan disertakan dalam semua penyata akaun Sistem Depositori Pusat anda atau notis yang anda terima selepas 9 Disember 2013.
Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi Meja Perkhidmatan Bursa Anywhere di 03 – 2034 7090 dari 8.45 pagi hingga 5.30 petang pada mana-mana hari perniagaan atau e-mel ke [email protected] untuk mendapatkan frasa kata laluan.
Jika anda ingin mendaftar untuk ePenyata menggunakan kaedah ini, anda boleh klik pada pautan berikut:
>>> Daftar Untuk ePenyata Disini<<<
Jika anda memerlukan maklumat lanjut tentang ePenyata, sila lihat Soalan Lazim (FAQ) berkaitan ePenyata.
Akaun Sistem Depositori Pusat Pelabur yang Meninggal Dunia
Seperti yang kita sedia maklum, ia boleh menjadi sukar untuk menguruskan aspek kewangan apabila seseorang itu telah meninggal dunia.
Jika anda dikehendaki mengendalikan akaun Sistem Depositori Pusat pelabur yang telah meninggal dunia, berikut ialah panduan tentang cara untuk melakukannya.
Untuk mula menguruskan akaun Sistem Depositori Pusat pelabur yang telah meninggal dunia, anda perlu menentukan sama ada anda ialah Wakil Peribadi (PR).
Terdapat dua jenis PR yang dipertimbangkan oleh pihak berkuasa dalam hal ini iaitu:
- Wasi / Pentadbir dilantik menurut Pemberian Probet (GOP) / Surat Pentadbiran (LA); atau
- Penerima yang dinamakan dalam Perintah Agihan (Borang E) atau Surat Arahan daripada Amanah Raya Berhad.
Jika anda tidak pasti dengan status anda, sila hubungi Authorised Depository Agents (ADAs) terdekat iaitu Firma Broker Saham / Bank Pelaburan mengikut keselesaan anda dan bercakap dengan wakil dari Jabatan Sistem Depositori Pusat.
Jika anda telah menentukan diri anda sebagai PR, berikut adalah langkah-langkah yang diperlukan untuk menguruskan akaun Sistem Depositori Pusat masing-masing.
Step 1 | Kumpulkan semua dokumen yang diperlukan. |
Step 2 | Pemprosesan dan pengesahan. |
Step 3 | Pengesahan Kelayakan. |
Untuk dapatkan maklumat lanjut berkaitan Cara Mengurus Akaun Sekuriti Pelabur yang meninggal dunia, anda boleh memuat turun Brosur Disini.
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua diluar sana!